Translator

2004-12-07

religious faith

Lately, talking or chatting with friends, the "religious faith" subject came on several times... many of those who does not belive in any religion asks how it's possible to have faith.

The problem seems to be in the concept of faith. A man with faith in God is probably seen like a person who decided to blind himself and to stop his capability of reasoning... Maybe faith itself is seen as an instrument to feel in peace escaping from the reality...

Actually i don't know exactly what kinda idea does others have of faith... but i don't think it's nothing strange to imagine.

I think nobody can say that Nature Laws exists, but no one knows exactly how those laws works... scientists study on it, they are wondered by those Laws so much that they wanna spend their lifes to get closer to that knowledge. There are things in Nature that scientists can explain using reasonments, and there are things still unexplained.
As we can see those unexplained events, we trust those events happends, even if we still don't know how.

I think Faith in God's will can be compared with Nature Laws "faith"... there's a time in our lifes in which we experience a God presence and so we can say He exists, but we still can't explain all those things that happends sorrounding us... we can just say those happends. Wondering about those experiences, we wanna learn more about it, and so we do studying and reasoning to try to explain what we are able to... what's strange in that?

I perfectly understand those who says that they don't trust in nothing else but themselves... it's a easy point to reach. I used to think at this solution too, and even if now i don't think that way anymore, i still think that i gotta learn a lot from eachother experiences... cuz God is in their lifes too ^_^

Uhm... well, i already wrote the pointy thing of this post and actually i'm a lil bit tired ^^"
I hope to be not misunderstood in what i wanted to communicate, and pls excuse my poor ability in writing in english :P

Have a nice time (and pls leave me a comment for those posts you wanna criticize!) ^_^

w il sistema binario

Post veloce veloce su un'idea che m'è venuta tempo fa... l'argomento potrebbe risultare noioso e complesso, siete ancora in tempo per lasciar perdere... vi ho avvisati :P

ero a seguire una lezione di Elementi di Informatica al Poli, si parlava dei vari sistemi di numerazione. Naturalmente il Prof. ha tirato fuori la domanda: "perchè, secondo voi, noi uomini siamo più propensi a usare il sistema decimale piuttosto che un altro?"...
Come al solito nessuno ebbe il coraggio di esporre il proprio sapere davanti alla classe (nemmeno io ^^" ) e così il Prof., essendosi ormai abituato a questi atteggiamenti, si autorisponde: "perché le nostre mani hanno attaccate sopra esattamente dieci dita! Nessun'altro motivo... di fatti non si può neanche dire che il sistema decimale sia il migliore... è solo il sistema a noi più gradito."
Questo discorso non mi era nuovo, ma stavolta mi venne da mettere in discussione il fatto che il sistema decimale fosse il più adatto all'uomo.
Di fatti, se ci pensate un pò, il sistema decimale ci permette di usare le nostre dieci dita per contare solo fino a dieci! Ma perchè limitarsi a ciò?
Pensai che utilizzando il sistema binario si potrebbe contare fino a molto di più... si può contare fino a 1023 usando le sole due mani!

Il concetto in sé è molto semplice, soprattutto per coloro che hanno studiato e capito il sistema binario. Per coloro che non l'hanno mai capito, proverò a spiegare semplicemente come contare fino a 1023 con dieci dita (se avrete la pazienza e curiosità di leggere :)

Se prendiamo in considerazione 10 dita e le rappresentiamo come pallini (dita chiuse) e bastoncini (dita aperte), possiamo dire che per contare fino a dieci facciamo i seguenti movimenti:
00000 00001 = uno
00000 00011 = due
00000 00111 = tre
...
01111 11111 = nove
11111 11111 = dieci

Questo è sicuramente semplice da fare, ma si sfruttano male le "potenzialità" delle nostre mani :P
Considerando il numero di dita (10) il sistema binario ci permette di usare 10 cifre per contare fino a 1023!! Infatti si possono ottenere (2^10)-1 = 1023 combinazioni diverse con le nostre dita. Il sistema pratico è questo:
00000 00001 = uno
00000 00010 = due
00000 00011 = tre
00000 00100 = quattro
...
00000 01001 = nove
00000 01010 = dieci
...
11111 11101 = mille-ventuno
11111 11110 = mille-ventidue
11111 11111 = mille-ventitre
Immagino che a molti può sembrare abbastanza confusa come tecnica, ma penso sia solo una difficoltà legata al modo in cui ormai siamo abituati a contare, dato che il sistema di numerazione in sé è molto semplice.

Uhm... ho scritto un post più lungo di quanto non volessi, probabilmente pure noioso da leggere, ma come dice il titolo del blog, queste sono le mie "seghe mentali"... ^^"

2004-12-06

beginning

well, that's my new blog! i wish a longer life than the old one (on MSN)... i'm gonna write this blog with posts in english, italian or spanish... so that everybody should be able to understand a part of it :P

have a nice day to everybuddy ^_^